Onlangs hebben verschillende gezinnen een aangetekende aanmaning tot betaling ontvangen voor de gemeentebelasting milieu en riolering gezinnen van het jaar 2007. Het stadsbestuur kreeg een pak negatieve reacties op de inhoud en de toon van de aanmaning.


Financieel beheerder Johan Vinck verontschuldigt zich voor de laattijdige behandeling van de herinnering en voor de gebruikte taal. Na intern overleg heeft hij afspraken gemaakt om in de toekomst op een andere, meer klantgerichte manier te werk te gaan.
 
De vervanging van deze belasting door Diftar en de gemeentelijke saneringsbijdrage bij PIDPA heeft er toe bijgedragen dat de financieel beheerder de opvolging van de betalingen uit het oog heeft verloren.

De personen die werden aangeschreven, hebben een eerste niet-aangetekende rappel waarschijnlijk nooit ontvangen. Bijgevolg zullen de vermelde aanmaningskosten niet aangerekend worden. De financieel beheerder stort reeds betaalde aanmaningskosten dan ook terug. De betalingstermijn is bovendien verlengd tot 10 januari 2013. Vanaf maandag 14 januari 2013 is het stadsbestuur wettelijk verplicht om de deurwaarder opdracht geven om onbetaalde belastingen te innen.
 
Wie de gevraagde som niet in één keer kan betalen, kan samen met de ontvanger een afbetalingsplan opstellen. In onderling overleg spreekt u af op welke data u welke bedragen kunt betalen.
 
Wie een aanmaning ontving maar de belasting al wel betaald had, mag het betalingsbewijs aan het stadsbestuur bezorgen. Als u kosten moet maken om dit bewijs in uw bezit te krijgen, betaalt het stadsbestuur die kosten terug.